Plachetnice džunka Esperanza stále pluje a vy se můžete teď dozvědět, co nového se za těch pár dní událo.  Petr a Lucie Žáčkovi vám popisují, jak na své cestě poznali Harlingen (více na www.dzunka.cz).

Ahoj!

Plachetnice džunka Esperanza na své plavbě navštívila Harlingen. Foto: www.dzunka.cz

Tak jsme se dostali do Harlingenu,což je nádherné město s cihlovými domky, cihlovou silnicí, majákem a obrovskými trojstěžníky! Nejen město, ale obyvatelé jsou usměvaví, zdraví a mávají. Tady se zdraví jako v ČR – ahoj! To je, co?

Dvakrát denně tu kulminuje příliv a odliv. S tím je třeba počítat. V noci, když kulminoval příliv, to s lodí trochu šplouchalo. Měla jsem pocit, jako by někdo chodil po palubě. Tady kajuty totiž nezamykáme. Včera jsme si popovídali s panem a paní ve věku pana kapitána. Dali nám dobré rady ohledně trasy kolem ostrovů – severní ostrovy Vlieland. Tam máme namířeno. Prý jsou tam vidět tuleni!

Včera s odlivem ve 13: 15 hod. jsme vypluli a v 17 hod. jsme již byli na dohled přístav ostrovu Vlieland. Na trase bylo rušno – trajekty, rybářské lodě, dokonce se k nám přidala policejní loď. Ptali se, jestli nemáme potíže. „Ne, nemáme – vše klape.“

Vysílačka je naladěná na kanál 2. Jedeme mezi zelenou a červenou bójí. Kousek jsou žluté bóje, za nimi je 70 cm hloubka! Při přílivu bychom tam asi projeli. Nač to zkoušet? Trasa k ostrovům je plná nebezpečných mělčin. Je třeba se dobře předem připravit. Není se čeho bát. Jen vědět, kudy jet kvůli orientaci. Během plavby se vystřídal odliv s přílivem. Konec cesty jsme pluli proti proudu a s lodí to houpalo, až cinkaly skleničky v kuchyni. Přiblížili jsme se na dohled 1. ostrůvku – přírodní rezervace Richel, kde se hojně vyskytuje ptactvo a tuleni. Nasadila jsem na fotoaparát dlouhý objektiv a byla jsem zvědavá na momentky. Momentky přišly, ale bez tuleňů. Jaké zklamání! Pouze racci. Nevadí, jedeme dál.

Necelou hodinku plavby je do Richel vzdálený přístav na ostrovu Vlieland, kam směřujeme. S přílivem byly vlny a proud a vjezd úzký. Je třeba si dobře nadjet. Zvládli jsme to a nyní kotvíme ve velkém přístavu. Obydlený ostrov se 1200 obyvateli. Severský styl. Paráda. Po vyvázání lodi, máme ještě čas. Stmívá se tu po 20:30 hod.. Bereme kola a jedeme se přihlásit k Hafenmeistrovi. Zaplatili jsme nekřesťanských 32 €, poptali se na časy přílivu a odlivu pro zítřejší den a jedeme se toulat s kolem po ostrově. Jedním slovem – krása! Možná tu budou i ti tuleni…

Zítra ráno vyrážíme z ostrova směrem dolů. Měli bychom projet hrází. Odtud k hrázi to je cca 5 hod. Záleží podle toho, jaký bude proud. Těžko říct. Tam můžeme buď přespat nebo pokračovat dál.  Cílem je přístav ve městě Urk !