A je to tu! Čínská plachetnice džunka Esperanza se v sobotu 6. dubna vydala na nezapomenutelnou cestu. Pod velením kapitána Petra Žáčka bude džunka brázdit evropská moře a vy můžete mít přehled o tom, co se právě na palubě této dříve nazývané „Lodi pokladů“ odehrává (více na www.dzunka.cz).

džunka, Malý dobroduh
Posádka čínské plachetnice džunky se vydává na dobrodružnou plavbu. Foto: www.dzunka.cz

Opět vás zdravíme z džunky!

Posádka – Ludva a Pavel – se nalodila, přijeli kolem třetí hodiny odpoledne. Jejich autem mě odvezli do supermarketu, na jejich přání jsem udělala nákup místních surovin. Říkali: “ To bychom byli padlí na hlavu, kdybychom jedli české hotovky, když tady máme čerstvé suroviny! “ OK, je to jejich přání. Nákup jsme zvládli, už je naplněná lednička (mléko, šunka, jogurty,…). Večeři mají také za sebou (mleté maso s čerstvým špenátem a zapečenými brambory).

Proběhla malá změna trasy. Pavel musí být ve středu v Praze, tak v úterý vystupuje, nejraději by vystoupil v Amsterdamu, což není nemožné. Kluci seděli nad mapami a řešili, jak by se to provedlo, aby bylo všem vyhověno. Takže do úterka jedeme směr jih. Pavel vystoupí a vracíme se směr sever. Možná zvládneme i ty ostrovy. Je tu fajn… Kluci se baví a pomalu klimbají. Zítra vyplouváme!

A je tu opravdu den „D“

Při vyplutí jsme čekali šlehání severního větru do tváří. Takovou šanci jsme však nedostali. Kam máme podat reklamaci? Po dobu cesty bylo celkem teploučko.Všichni už se dostáváme do rytmu plavby. Rozhýbáváme se pořádnou snídaní (ham and eggs, toasty a teplé café latté).

Součástí trasy je jízda kolem cihlové vodní brány, která je symbolem města Sneeku. Vypluli jsme, konečně začíná plavba Trans Europe Cruise! Máváme si s každou lodí, která kolem propluje. Obdivujeme krásu cihlových domečků, malebné zahrádky.

Břehy lemuje vysoká žlutá tráva, ve které je život. Vidíte potápky, racky, na polích káňata a v dálce vyčnívá osada typických severních staveb. Představte si vykukování velkých červených střech. Uměl bych si tam představit útulnou zimu. Mimochodem všechny stavby a zahrádky vypadají malebně. Je to hotová pastva pro oči. Otepluje se a na první jarní paprsky se v neděli odpoledne vytahují první jachtaři s plachetničkami. Na jezerech se plachtilo. Ve skutečnosti obrovské holandské plachetnice se rozhýbali pod sílou větru do velkých plachet. Jak tam asi funguje posádka?

Odpoledne v pět jsme dorazili po pohodové plavbě do cíle dnešní trasy. Počasí pozoruhodně překvapilo, to máme radost! Dnes nocujeme v přístavu města Stavoren. Zítra je v plánu cíl v Amsterdamu. Není nad pořádný noční život v Amsterdamu. Ludva s Pavlem tam na rozdíl od nás nebudou poprvé. Plánují si, kam nás vezmou na večeři na pořádný steak. To se hezky poslouchá.

Pavel si plavbu zkrátí, je tu do úterý. V úterý se potřebuje vylodit v Amsterodamu na vlak, aby šel v ČR do práce.  Pak otáčíme loď, vracíme se zpět do Sneeku, mezitím si chceme udělat radost a udělat zastávku alespoň na jednom z ostrovů. Počasí opět rozhodne.

Váš Petr Žáček

Více informací naleznete na www.dzunka.cz.