Ne, není to vtip. Máme sice půlku léta za sebou a cyklisty se to všude jenom hemží už od jara, ale pokud váháte nad koupí nového kola, právě nadchází ideální doba! Společně s Petrem Šormem ze specializované prodejny ZPM Sport Park Hostivař si řekneme, jak vybrat to správné kolo a na co si dát pozor.

dítě na kole
Foto: ZPM Park Hostivař

 

Cyklistika je téměř pro každého a v Čechách je jedním z nejoblíbenějších sportů vůbec. Nabízí mnoho disciplín, takže možností vyžití na kole je skutečně bezpočet. Jak vybrat ale to správné pro sebe? Co vše zvážit než se do obchodu vydáme a čemu věnovat pozornost? Pokud nejste profík a nevíte úplně přesně, co chcete, je vhodné poradit se s odborníkem. Ve většině specializovaných prodejen vám rádi poradí.

1) Kde kolo kupovat

Kolo dnes seženete téměř na každém rohu, od hračkářství po supermarket. Pokud však s kolem nechcete mít více problémů než radosti, nakupujte jej ve specializované prodejně. Jen tam máte jistotu kvalitního servisu a zejména použití kvalitních materiálů. „V supermarketu sice seženete bicykl levně, ale i jeho konstrukce je vyrobena z levných a nekvalitních materiálů, tudíž od něj nemůžete čekat žádnou závratnou životnost a už vůbec ne požitek z plnohodnotné jízy,“ varuje před ukvapeným nákupem Petr Šorm ze specializovaného obchodu ZPM Park Hostivař. Při koupi kola dejte přednost prodejně, kde si jej můžete vyzkoušet, a nestyďte se vystřídat několik obchodů.

2) Co chci s kolem dělat

Jak již bylo řečeno, druhů kol je mnoho a před jeho koupí je třeba mít jasno, co máme v plánu s kolem dělat. Jiné kolo si logicky koupíme, pokud chceme jezdit po silnicích a jiné na adrenalinový sešup z lesní stráně. Jiné si koupíme na víkendové ježdění a jiné na profesionální sport. Obecně platí, že čím častěji a intevzivněji budeme jezdit, tím by kolo mělo být sestaveno z kvalitnějších komponentů,“ tvrdí Petr Šorm.

Pro snadnější orientaci v typech kol si je můžeme rozdělit do následujících kategorií:

Silniční kola – slouží sportovním, tréninkovým nebo závodním účelům, je určeno pouze na kvalitní silnice, protože má velice úzké hladké pláště a každá nerovnost na silnici je cítit. Posez na něm je sportovní až závodní, konstrukce se vyznačuje velkou tuhostí, která je zapotřebí k dobrému převodu síly na zrychlení.

Cross – krosové kolo si kupte, pokud občas zajedete i do lehčího terénu, je vhodné jak pro silnice, tak jízdu na nezpevněných komunikacích.

Treking – kolo určené pro turistickou jízdu a jízdu ve městě, může mít pevnou nebo odpruženou vidlici, prodávají se i celoodpružené varianty, ale pokaždé je to kolo určené spíše na silnice či cyklostezky s více či méně kvalitním povrchem, do terénu rozhodně není, neboť má úzké pláště a větší kola. Je obvykle vybaveno blatníky, osvětlením a nosičem

MTB (horská kola)– jsou v součastnosti asi nejoblíbenějším a nejprodávanějším typem kol.

typ kola určený pro lehký až těžký terén, lze na něm jezdit samozřejmě i po silnici, ale vzhledem k tlustějším plášťům a odpružení budete potřebovat trochu více síly, posez na něm je sportovní tzn. nakloněný dopředu. Mají robustnější rámy i celkový vzhled. „Horská kola ještě můžeme pro jejich rozmanitost rozdělit do několika kategorií,“ říká Svatoslav Kubín, cyklista a nadšenec freeridu. „Jedná se například o XC, All Mountain, Enduro, Freeride a Downhill,“ doplňuje.

V současnosti jsou na trhu také tzv. fitness kola vycházející ze silničních kol. Nemají „berany“ a jsou ideální pro kondiční jízdu bez „hrbení“.

3) Kolik chci do kola investovat

Pokud už víme, jaký typ kola si chceme pořídit, musíme zvážit i částku, kterou jsme ochotni do kola investovat. „Kvalitní cykloturistické kolo si můžeme pořídit v rozmezí 13-20 000 korun, celoodpružená kola jsou dražší. Pak už samozřejmě záleží i na značce, ta nejlepší kola pro profesionální použití z prvotřídních materiálů stojí i přes sto tisíc korun, ale pokud nejste fajnšmekr, je celkem zbytečné takové kupovat,“ míní Šorm.

cyklistická helma
Foto: ZPM Park Hostivař

4) Výbava kola

To, co by mělo mít každé kolo, bez ohledu na jeho typ, je kvalitní zámek. „Krádeže kol jsou bohužel časté a nové, nezabezpečené kolo je pro zloděje velkým lákadlem,“ upozorňuje na smutné statistiky prodejce. Praktickým doplňkem je rovněž brašnička se základním nářadím, kde najdete imbusy, náhradní duši, lepení či pumpičku. V případě poruchy vám přijde více než vhod. Téměř nepostradatelným se stává držák na lahev i s lahví, díky němuž na výletech nemusíte stavět a hledat pití v batohu.

5) Bezpečnost

Ať už máte jakékoliv kolo, zásady bezpečnosti platí pro všechny. Přilba je v současnosti nezbytným vybavením každého cyklisty a zejména u dětí by měla být samozřejmostí, i když jedou jen pár metrů. „Cyklistickou helmu seženete zhruba za tisíc korun, takže se nejedná o žádnou závratnou částku. Tato investice vám může zachránit život,“ doporučuje Petr Šorm. Dnes jsou přilby navíc velice slušivé, pohodlné a odvětrané. Dále jsou běžnou součástí výbavy cyklistické rukavice, které brání vytváření otlaků na dlaních, brýle chránící proti slunci, větru i hmyzu či odletujících předmětech.

6) Kdy kolo kupovat?

Nevýhodnější doba pro koupi kola je, jako téměř u každého zboží, mimo sezonu, v cyklistice to znamená období od října do února. Navíc je v těchto měsících v obchodech méně narváno, takže personál bude mít více času se vám věnovat.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*