Jak žili námořníci? To si můžete vyzkoušet na vlastní kůži právě vy. Lucie a Petr Žáčkovi jsou majiteli čínské džunky, která se právě stěhuje do Itálie. Pokud toužíte po dobrodružství, pak se vydejte s touto posádkou brázdit moře. Vyjet můžete třeba hned zítra, avšak z Gargana, kde plachetnice kotví.

Džunka, Malý dobrodruh
Magický podzim lze zažít při plavbě kolem Itálie. Foto: Jakub Zdechovan

Trochu jakoby okousaná červená plachta je napnutá k prasknutí. Svěží vítr vám čechrá vlasy. Starosti jsou pryč. Cítíte jen tu nekonečnou volnost a svobodu. Takhle by se daly popsat pocity, které budete mít při plavbě na džunce. A právě takový zážitek přivedl Petra Žáčka k tomu, aby se stal profesionálním námořníkem. Ačkoliv jeho cesta k vysněnému cíli nebyla právě jednoduchá.

„V roce 1987 jsem odešel z Československa do Německa a ucházel se o práci vodního záchranáře. Řekli mi, že moje praxe potápěče je dobrá, ale jsem starý. To mi bylo třiatřicet,“ vzpomíná Petr Žáček. Živil se pomocnými pracemi a v hlavě měl plán: koupit si vlastní loď. „Přesvědčil jsem se, že nic není nemožné, pokud to opravdu chcete.“ Našel plavidlo, do kterého se na první pohled zamiloval: byla to čínská džunka Esperanza.

Nejprve na ní v Itálii vozil na týdenní plavby potápěče. Pak ale zjistil, že je už možné jezdit i v ČR na Vltavě. „O loď byl hned velký zájem, takže se mi podařilo v Německu splatit dluhy,“ vzpomíná. Na moře se s Esperanzou vydal znovu, v roce 2001 do Chorvatska, ale bylo to jen na skok. Vrátil se do Prahy a to se ukázalo jako dobrá volba, protože se poznal se svojí nynější manželkou Lucií, kterou život na džunce rovněž nadchnul.

A tak se není čemu divit, že se rozhodli opustit pohodlný život a vydat se na divokou expediční plavbu napříč Evropou, které dali název Trans Europe Cruise. Džunka Esperazna se svou posádkou během ní urazila 7200 kilometrů za 160 dní! Nejprve se vydala holandskými kanály, pak přes Belgii, po řekách kolem Paříže, do Marseille a posléze po moři podél pobřeží Itálie. Nyní kotví ve Vieste na Garganu. A vy se za nimi můžete vydat!

Džunka je pro každého

Kromě plavby unikátní čínskou plachetnicí a dobrého jídla si můžete prohlédnout jedinečná města, v nichž budete kotvit, zkusíte si postavit stěžeň na moři, zaplachtíte si, navštívíte krásné pláže, zarybaříte si a čeká vás další bohatý program: k dispozici jsou vám 2 kola, motorový člun s přívěsným motorem s možností vodního lyžování a potápění.

Nezapomenutelné zážitky

Dřevěná čínská džunka Esperanza je loď, jakou na vodě hned tak nepotkáte: v celé Evropě plují jen tři. Esperanza byla postavena v roce 1979 v Hongkongu z teakového dřeva a pak dovezena do Londýna. Poté doplula do severního Jaderského moře, kde kotvila 10 let a sloužila k rekreačním účelům. Měří 11,6 m, šířka činí 4 m, má dvě kajuty, kuchyni, sprchu, toaletu a její největší předností je velmi prostorná zastřešená paluba, kde si pohodlně sedne 12 až 14 lidí. Také obě horní paluby-střechy poskytují spoustu prostoru, takže se tu dá sedět a dokonce i grilovat. Loď je pečlivě udržovaná a splňuje všechny náročné bezpečnostní předpisy. Více na www.dzunka.cz

Praktické informace

Kam se na džunce Esperanze vydat?

Apulie a Gargano, kde džunka Esperanza kotví, to jsou oblasti v Itálii, kterým by se mohlo přezdívat království oliv. Říká se, že tady roste na 65 milionů olivovníků a tamní vyhlášený olej zná celý svět. Zanedbatelné rozhodně nejsou ani památky, průzračné moře, romantické zátoky s ukrytými plážemi anebo legendami opředené gigantické skalní monolity. Na džunce se můžete vydat kolem úchvatných ostrovů Tremiti, projet se jeskyněmi anebo pozorovat podvodní svět. Další možností je třeba návštěva přístavního městečka Vieste, kterému se pro jeho symbol – 20 metrů vysoký skalní monolit – přezdívá italské Stonehenge.

Kolik vás bude na palubě?

Bez přespání neomezeně, nocležníků pak až 6 osob.

Jak se za výlet platí:

Předem na český účet, strava na místě v Eurech, ceny najdete na www.dzunka.cz.

Můžu vzít děti s sebou?

Na jednodenní výlety můžete vzít i menší děti, na delší plavby ty starší 10 let. Rozhodně se tady nebudou nudit – pod dozorem kapitána si mohou hrát u kormidla, rybařit, plavat, šnorchlovat, skákat do vody, opět v doprovodu kapitána jezdit na člunu, vyzkoušet si vodní lyže a mnohé další. Věřte však, že je nadchne už jen i pohled z paluby na moře a plavba samotná.

Co musím znát?

Projdete bezpečnostním školením: kde jsou záchranné vesty, záchranný člun a záchranný ostrůvek. Kapitán vám řekne pár slov o pohybu na lodi, k práci a životu posádky apod.

 

O autorovi: Zuzana Rybářová (255 dalších článků)

Mgr. Zuzana Rybářová, mediální konzultant a zároveň známá novinářka zaměřující se na cestovatelský sektor. Pracovala mj. jako šéfredaktorka časopisu Travel Digest, dnes je sama sobě šéfem v kreativní agentuře Amaze.cz, v níž působí především jako konzultantka v oboru Public relations. A samozřejmě: vede portál Malý Dobrodruh.cz a je pravidelným hostem pořadu Sama doma České televize. Více si o ní můžete přečíst zde: Zuzana Rybářová - profil.


Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*