Jahody v zimě? Na to zapomeňte! Vašemu tělu a zdraví prospívají potraviny, které jsou vypěstovány v daném ročním období. Listovou zeleninu si nejlépe vychutnáte zjara, v létě si dopřejte šťavnaté ovoce, dýně nejen zdobte, ale jezte na podzim a v zimě si udělejte hody z luštěnin. Vaše tělo tuto změnu uvítá a odmění vás vysněnou linií. 

Dieta podle ročního období, Malý dobrodruh
Hubněte podle ročního období. Foto: www.larimarhotel.at

Jsme zvyklí, že všechny suroviny jsou nám k dispozici po celý rok a regály v obchodech vypadají stejně v prosinci i srpnu. Pozor však na to, co nakupujete a následně jíte! Bylo prokázáno, že všechny zdravější potraviny jsou ty sezónní. Britské ministerstvo zemědělství provedlo v roce 1997 výzkum, který prokázal, že obsah živin pasterizovaného mléka v létě je mnohem vyšší než zimě, přitom pocházelo od stejných krav – na vině bylo rozdílné složení jejich jídelníčku. Vědci v Japonsku zase čtyři roky zkoumali stav vitamínu C obsaženého ve špenátu – v létě byl trojnásobně vyšší než v zimě.

A jak se tedy stravovat podle ročních období?

Listová zelenina vévodí jaru

„Na jaře se zaměřte na listovou zeleninu, ta představuje nový a svěží růst. Na talíř si dávejte co nejvíce nejrůznějších salátů, mangoldu, špenátu a čerstvých bylinek,“ doporučuje doktor Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimaru v rakouském Stegersbachu, který se zaměřuje na vaření podle ročních období. Nyní je třeba doplnit vitamíny, které nám už chybí a jsme tak náchylnější k chřipkám a rýmám – spoustu jich najdeme v naklíčených semenech a mladých výhoncích, naklíčit si můžete mrkev, cibuli, ale hlavně luštěniny. Stejně důležité jsou enzymy, které najdeme v pažitce, petrželi, řeřiše, v listech pampelišek a kopřiv nebo v polníčku. „Základem všeho pak jsou dvě lžíce kvašené zeleniny denně. Stravu bychom měli odlehčit, a pokud to jde, omezit přísun masa. Přes zimu dostanou často zabrat naše žlučník a játra. Po ránu proto doporučuji sklenici teplé vody s pár kapkami citronu, nevídaně jim pomůžete.“

Sladké letní šťávy

Letní strava by měla být lehčí, hodně barevná a řidší. Omezte množství tučných věcí a masa, pokračujte v salátech a kvašené zelenině, upřednostňujte však čerstvé ředkvičky, květák nebo brokolici, přidávejte semínka, například řeřichu. Zkuste nejrůznější recepty z čočky. Je také čas kukuřice, můžete si ji dát vařenou, ale i v podobě krupice nebo polenty. V létě je škoda nejíst maximum ovoce, jako jsou jahody, jablka, hrušky, švestky… Ideálním ovocem je osvěžující meloun.

Dýňové hody na podzim

„Regály obchodů se plní nejrůznějším tropickým ovocem. Na to ale pozor – roste v zemích, kde má za úkol lidi ochlazovat. Stejně je tomu s mléčnými výrobky, které ochlazují a je lepší jejich přísun omezit. Mnohem lépe uděláte, když si v toto období dopřejte spoustu kvalitní domácí zeleniny, které je právě čas – třeba ředkev, dýně, červená řepa, kedlubna, tuřín, kapusta,“ vyjmenovává Kukku Ramesh. Usuště si ovoce a naložte si na zimu zelí, nyní je ideální čas. Zahřejete se nejlépe tím, že budete suroviny tepelně zpracovávat a přidáte do nich více koření.

Lehká strava pro zimní spánek

Zima by měla být ve znamení klidu, abychom pošetřili náš organismus a načerpali zase síly. „Zklidněním se ovšem myslí také zbytečné nepřejídání se, protože tělo se v tomto období těžce zbavuje přebytků. Poslední jídlo bych proto doporučoval v osmnáct hodin,“ radí Kukku Ramesh. Denně jezte zeleninu, nejlépe ke každému jídlu a tu, která v zimě dispozici (kořenová zelenina, zelí, dýně, kapusta) a tepelně ji vždy upravte. Zvyšte příjem kvašené zeleniny a je ideální čas na zařazení do jídelníčku pohanky, jáhlů a luštěnin, zejména fazolí, které posilují ledviny. Dopřát si můžete ryby, kuřecí, hovězí či jehněčí maso. „Dobře vám udělá kořenová zelenina, vejce a také ořechy, které navíc dokážou zvednout náladu i při pochmurném počasí,“ radí Kukku Ramesh.

Kdy nejsnáze zhubnete?

„Pokud se rozhodnete, že chcete zhubnout, je jedno, jaké roční období právě je. Z praxe však vím, že na podzim a v zimě lidem kvůli nepříznivému počasí chybí energie, a to především k pohybu. Ani s jídlem to není valné, protože v zimě zpravidla nejíme moc zdravě a především máme špatný pitný režim,“ říká výživový kouč Martin Škába, který má na www.skaba.cz   zdarma ke stažení e-book 21 klíčů k tajemství hubnutí cestou těla a mysli.

V létě je podle odborníka zase nepřítelem v hubnutí teplo i lákadla nejrůznějších večírků a dovolených. „Celkově bych tedy řekl, že nejlépe se hubne lidem na jaře, a prokazují to i nejrůznější aktuální průzkumy. Jakmile začne svítit slunce, lidé mají do všeho větší chuť – hlavně do sportu a mají větší smysl pro disciplínu. Nebojí se změn ve stravě, tělo je navíc uvolněnější a může lépe přijímat živiny,“ vysvětluje Martin Škába.

Stejného názoru je i Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz. Jaro podle ní samo táhne lidi ven a je ideální doba přípravy na hubnutí do plavek. „Díky prodlužujícím se dnům se můžeme navíc věnovat sportu brzy ráno i později večer, ubývá tedy výmluv na nedostatek času. Na jaře je proto ideální čas začít s běháním nebo minimálně s pravidelnými procházkami. Nejlepší aktivita na udržení se v dobré kondici je ale podle mně osobně jóga v kombinaci s běháním.“

Podle průzkumů však spousta lidí ještě i na jaře ve velkém navštěvuje sportovní centra. „Největší nával ve fitkách je každoročně po vánocích, kdy lidi chtějí zhubnout, je ošklivé počasí a nechce se jim ven do mrazu. Často pak u pravidelného režimu vydrží do půlky května a do center se pak vracejí v půlce září, až se usadí děti ve školkách a školách, aby neztratili formu z léta,“ doplňuje Jana Havrdová s tím, že podzim je obdobím, kdy pravidelní (byť i amatérští) sportovci sklízí plody svých tréninků. „Je dobré naplánovat si na konec venkovní sezony třeba nějaký závod, klidně i recesistický, abyste své výkony zúročili.“

Více na www.larimarhotel.at.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*