Řada nejrůznějších kuriozit a možností jak poznat „živou kulturu“ Turecka i jinak než z okolí hotelových komplexů, láká každoročně tisíce Čechů. Kompletní servis dopravy, ubytování a zázemí hotelu, které vám poskytne cestovní kancelář, si totiž můžete zpestřit dle vlastní libosti.

Foto: CK Neckermann

Co byste řekli tomu zkusit adrenalinové smlouvání na tržišti, nebo ochutnat místní gastronomické speciality přímo z domácí kuchyně? Nikoli z restaurace určené turistům, ale prostřednictvím návštěvy turecké domácnosti. Způsobů, jak dodat dovolené u moře ten správný šmrnc, je zkrátka bezpočet. Neckermann Cestovní kancelář, která vypravuje tisíce Čechů do různých typů tureckých hotelů, vám přináší inspiraci.

Nakupování v Turecku je show!

Povalování u moře je příjemná kratochvíle. Kdo si ji bude chtít zpestřit, může vyrazit na místní tržnici. Věděli jste, že si můžete udělat atrakci už jen za samotného nákupu ovoce nebo zeleniny a proměnit zdánlivě všední záležitost v dokonalou zábavnou show? Stačí smlouvat, což je v Turecku běžné. „Někteří turisté jsou rození komedianti a rádi si dělají z nakupování divadlo. Ceny jsou sice v Turecku podobné jako u nás, ale našincům jde obvykle spíše o pobavení než o pár ušetřených korun,“ říká Iveta Vondráková, delegátka Neckermann CK. „První cena bývá mnohdy několikrát vyšší než reálná, za jakou je nakonec zboží zakoupeno. Zkuste se s prodejcem chvíli dohadovat, nakonec nekompromisně odejít a po chvíli se vrátit s tím, že máte o zboží zájem, ale platit chcete méně. Nápaditosti v umění smlouvat se meze nekladou, stačí se spolehnout na vlastní intuici, trochu improvizovat a mít obchodního ducha,“ dodává Vondráková.

Kulinářské hody

Pokud se vám podaří zapříst někde na ulici do družného rozhovoru z některým z místních, není vyloučeno, že vás pozve k sobě domů na pravé kulinářské hody! Že se něco takového skutečně stává, potvrzuje i delegátka Neckermann CK Iveta Vondráková. „Jeden takový případ se přihodil nedávno českému manželskému páru, který si užil domácí tureckou pohostinnost opravdu dosytnosti. Jako první se podávala polévka. Následovala opékaná ryba a výborně upravené jehněčí, které je pro Turecko tolik typické. Nechyběly ani vyhlášené turecké pokrmy z rýže, kterým se říká pilav, grilovaná a smažená zelenina a delikátně připravený salát z mořských řas. Samozřejmostí byl černý čaj na zapití,“ vypočítává delegátka gastronomické zážitky obou cestovatelů, s nimiž se jí rádi pochlubili. Tím však výčet „národních zvláštností“ Turecka nekončí.

Co je tabu?

Rodilý středoevropan může být v Turecku zaskočen tím, že hlasité smrkání na veřejnosti je místními považováno za neslušné. Kuriozitou jsou také dvojitá pravidla pro opalování. Zatímco v Turecku a dalších muslimských zemích si domorodé ženy nemohou odložit vrchní díl plavek, zahraničním návštěvnicím je to povoleno. „I přesto však doporučuji opalování nahoře bez výhradně v areálu hotelových bazénů. Na místních plážích je vhodnější celý plavkový komplet, v opačném případě můžete místních mužů vzbudit hotové pozdvižení,“ upozorňuje Iveta Vondráková z Neckermann CK.

Výlet na vlastní pěst

Korzování po letovisku, slunění u moře, vodní radovánky a s nimi související atrakce, představují pro mnoho Čechů ideálně strávenou letní dovolenou. Dobrodružnější povahy ale mohou poznávat Turecko i z jiné stránky. Výhodná a levná je zde autobusová doprava, která vyjde v přepočtu zhruba na korunu za jeden kilometr. „Ze zkušenosti vím, že někteří mladí lidé chtějí na dovolené zažít něco netradičního a cestují na vlastní pěst mimo turistická letoviska. Místní turisty přijímají ochotně a tento způsob cestování je zde bezpečný. Pro jistotu je však vhodné informovat delegáta o plánované cestě i termínu návratu a zůstat po celou dobu v telefonickém spojení,“ doporučuje delegátka Iveta Vondráková.

Po zpestření dovolené pak zajisté uvítáte zázemí hotelu s bazénem, sprchou a dalšími jistotami, jako například péče delegáta po cestě na letiště a bezproblémový odlet domů. V těchto aspektech je totiž dobrodružství už spíš nežádoucí. Více na www.ckneckermann.cz

O autorovi: Zuzana Rybářová (255 dalších článků)

Mgr. Zuzana Rybářová, mediální konzultant a zároveň známá novinářka zaměřující se na cestovatelský sektor. Pracovala mj. jako šéfredaktorka časopisu Travel Digest, dnes je sama sobě šéfem v kreativní agentuře Amaze.cz, v níž působí především jako konzultantka v oboru Public relations. A samozřejmě: vede portál Malý Dobrodruh.cz a je pravidelným hostem pořadu Sama doma České televize. Více si o ní můžete přečíst zde: Zuzana Rybářová - profil.


Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*