Cestování na železnici s sebou pořád nese přídech romantiky. A to i v době, když už nablýskané lokomotivy nehalí oblaka páry, ale pomáhá je řídit superchytrý počítač. Někde vám jízda vlakem ušetří čas strávený na silnici a někde si ho naopak pěkně natáhnete. Za odměnu vás čekají pěkné výhledy, zážitky nebo třeba nová setkání.

Foto: Czech Tourism

Za nablýskanými lokomotivami do Lužné

Dříve lokomotiva v oblacích páry naháněla hrůzu, dnes navozuje příjemnou nostalgii po starých časech. V železničním muzeu v Lužné si vzpomínek nejen na dobu páry opravdu užijete. Uvidíte tu nablýskané parní lokomotivy, osobní a nákladní vagony, ale také modely vlaků nebo signalizační techniku. Občerstvení se servíruje samozřejmě v jídelním voze!

Pražský Semmering

Železniční trať mezi Jinonicemi a Smíchovem dostala svůj název po úseku železnice v Rakousku vedoucím horským sedlem Semmering. O půvab této cesty se postarala především dvojice viaduktů, jejichž vysoké oblouky jsou ozdobou městské krajiny. Trať vybudovanou na konci 19. století dnešní vlaky příliš nevyužívají, viadukty jsou chráněny jako technické památky.

Nejvyšší nádraží v Česku najdete na Šumavě

Nádraží Kubova Huť sice vypadá úplně nenápadně, ale díky nadmořské výšce 995 metrů jde o nejvýše položenou železniční stanici v Česku. Trať z Vimperku do Volar a Lenory byla otevřena na počátku 20. století, Kubovu Huť dnes turisté využívají jako výchozí bod při cestách na Boubín.

Zubačkou do Harrachova

Ozubnicová železnice z Tanvaldu do Harrachova, tedy jediná „zubačka“ v Česku; v roce 2002 oslavila sto let od zahájení provozu. Úsek s Abtovou ozubnicí (třetí koleje, vybavené zuby) vede z Tandvaldu do Kořenova a překonává převýšení 235 m. V Kořenově se také můžete seznámit s historií této zajímavé technické památky.

Švestková dráha a Hurvínek

Půvab staré lokálky si vyzkoušejte na trase Lovosice – Třebenice – Most. Název dráze daly rozlehlé švestkové sady v jejím okolí. Koleje brázdí vláček s vtipnou přezdívkou Hurvínek.

S Českými dráhami po úzkokolejzce

Osobním vlakem vypraveným národním přepravcem se po úzkorozchodce můžete projet jen na jediné trase v Česku: mezi Třemešnou a Osoblahou. Trať je dlouhá jen přes 20 km, ale nemusíte se bát, že si jízdu neužijete. Maximální rychlost vlaku je 40 km/hod, proto si pěkně vychutnáte i místní zvláštnost, kterou je abnormálně vysoký počet oblouků (přesně 102).

Království železnic na Smíchově

Na pražský Smíchov se můžete zajet podívat na největší model železnice v Česku. Malý železniční svět zahrnuje stovky metrů kolejí, desítky lokomotiv nebo návěstí. Nechybí tu ani vesnice, města, lesy či automobily, které si způsobně dávají přednost na křižovatkách.

Příjemný den v Polabí

Znovuobnovená část trasy nejstarší polabské řepařské drážky nabízí příjemný výlet vlakem taženým parní nebo dieselovou lokomotivou po úzkorozchodné trati. Vláček Kolínské řepařské dráhy jezdí o víkendu od května do října.

Historické jízdy z Jaroměře

Více než 100 let stará výtopna parních lokomotiv dnes slouží jako expozice starých strojů, mezi nimi třeba nejstarší provozuschopné lokomotivy z roku 1879 nebo akumulátorové lokomotivy Ringhoffer. K expozici patří přilehlé kolejiště a točna z přelomu 19. a 20. století. V sezoně si užijete nostalgické jízdy historickými vlaky z Jaroměře do Hradce Králové.

Vláčky na zahradě

Za poněkud kuriózním modelem železnice se vydejte na střední Moravu. Ve Střížkově totiž najdete železnici na zahradě. Nádraží, viadukty a koleje jsou zasazeny do zeleně, takže vláčky pěkně uhánějí mezi stromy a květinami.

Dalších 5000 tipů na výlety a dovolené v Česku najdete na portálu www.kudyznudy.cz

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*