Cyklistická sezona je v Jižním Tyrolsku, provincii na severu Itálie, v plném proudu. Hlavní roli v ní přitom hrají krásné hory, podle zdejších obyvatel zaručených až 300 slunečných dnů v roce, ale také 4 600 kilometrů cyklistických tras! Jedná se o dálkové cyklotrasy podél řek, ale i náročné horské terény vedoucí mezi masivy majestátních Dolomit. Na ty poklidnější se přitom můžete vydat i s dětmi.

Jižní Tyrolsko, vyklistika, Malý dobrodruh
Jižní Tyrolsko je vyhlášeným rájem lyžařů, ale také cyklistů.

1. Okolo masivu Sella

Kde začít: Wolkenstein/Selva Val Gardena, Corvara, Arabba, Canazei nebo Campitello
Délka: 58 nebo 53 km (podle toho kterým směrem se jede)
Trvání: 3:54 h
Převýšení: 3000 m
Obtížnost: těžká

V zimě tudy jezdí lyžaři, v letě bikeři. Okruh kolem horského masivu Sella se dá zvládnout za den i na kole – potřebujete jednosměrnou jízdenku na lanovky a trénované nohy, protože se jedná o náročné single treky po horských chodnících. Stejně jako v zimě lyžaři, tak i v létě cyklisté mohou využít lanovek, aby dosáhli vrcholu a pak zase mohli sjet o něco níže. Po směru hodinových ručiček měří slavný okruh 58 kilometrů a překonává převýšení 3400 metrů. Opačným směrem najedete 53 km s převýšením 3000 metrů. Cestou se dostanete do čtyř dolomitských průsmyků: Grödnerjoch/Passo Gardena, Sellajoch/Passo Sella, Campolongo Pass a Pordoijoch/Passo Pordoi. Odměnou vám budou prudké sjezdy, občasné stoupání a hlavně krásné výhledy na masiv Sella, který je zapsaný na seznamu UNESCO.

2. Ze Schlanders/Silandra do Meran/Merana
Kde začít: Silandro
Trvání: 1:30 h (lehká)
Délka: 37 km
Převýšení: 0 m

Cyklostezka vede ze Schlanders do Göflanu/Covelano, kde se před mostem přes řeku Etsch/Adige river stáčí východně k Holzbruggu a Porteru (následujte ukazatele směr Latsch/Laces). Zde jeďte po ulici Platzergasse/Via Platzer k hlavní silnici, která vede do údolí Martelltal/Valle di Martello. Pokračujte přes louky a sady k Latsch a dále až k mostu Plimabrücke. Zde začíná dlážděná cesta vedoucí do centra Latsch, které zdobí kostel Spitalkirche se slavným oltářem. Odtud se pokračuje na Tschars/Castelbello/Kastelbel Ciàrdes. Opět se projíždí ovocnými sady až k Marein/Maragno. Zahněte doleva k restauraci Gstirnerhof Inn a pokračujte podél kolejí do Naturns/Naturno. Jede se přes Plaus, Rabland/Rablà a Töll/Tel. Podél silnice se dojede do Plars a rezidenční čtvrtí se dostanete až do centra Meran.

Jižní Tyrolsko, cyklistika, Malý dobrodruh
Cyklistické stezky podél vinic jsou v Jižním Tyrolsku jsou vyhlášené po celé Evropě.

3. Vyhlášené vinné stezky
I Jižní Tyrolsko můžete projet po vinných stezkách. Vedou přes vinohrady, malé vesnice, k jezeru Kaltern/Caldaro a cestou cyklisté míjejí hrady a samozřejmě spoustu zajímavých sklípků, do nichž je možné vyrazit na ochutnávku vín. Nejčastěji tu narazíte na místní odrůdy Lagrein, Vernatsch či Gewürztraminer, nechybí ani Pinot Blanc, Sauvignon Blanc, Pinot Noir,Merlot a Cabernet. Jedná se o tři cyklostezky:

Severní cesta
Začíná v Bozenu/Bolzano, vede do Terlan/Terlano. Dále přes údolí Adige pokračuje do Nals/ Nalles, odkud se vrací do Bolzana. Cestou je možné zastavit se ve vinném sklípku Muri Gries, kde mají výborná vína Lagrein a St. Magdalener. Trasa má celkem 45 kilometrů.

Střední cesta
Kroutí se přes velmi slavné vinařské vesnice s dlouhou historií. Začíná v Kaltern, odkud pokračuje přes Girlanu/Cornaiano do Eppanu/Appiano a zpět. Specialitou zdejších vinic je lehké červené víno Kalterersee/Lago di Caldaro. Trasa má celkem 23 km.

Jižní cesta
Začíná v Kurtatsch/Cortaccia, odkud se jede přes Margreid/Magrè až do slavné vinařské vesnice Tramin (ta dala jméno odrůdě Gewürztraminer) a zpět. Cestou ochutnejte Pinot Noir, Cabernet a Merlot a samozřejmě Gewürztraminer. Trasa má celkem 39,2 km.

Více informací najdete na http://www.suedtiroler-weinstrasse.it/english/wine-and-bike/
Další tipy na cyklostezky v Jižním Tyrolsku najdete: http://www.suedtirol.info/cs/Oblasti-a-aktivity/Cyklistika-a-horska-kola.html