Tolik času strávíme před dovolenou v posilovně, abychom docílili krásné postavy. Jenomže pak prožijeme několik dní v hotelu se stravováním all inclusive a kila jsou hned zpět. Jak si tedy dovolenou užít a hlavně nepřibrat? Výživový specialista Martin Škába ví, jak na to.

Vitamíny a semínka, Malý dobrodruh
Zdravá strava je nejlepší prevencí, jak se vyvarovat zdravotním problémům. Foto: www.fotoguru.cz

„Pokud si chcete skutečně dopřát, rádi zvolíte dovolenou s formou stravování all inclusive, která navíc často bývá lákavou součástí pobytů Last Minute. Takové lákadlo se však často nechtěně promění v touhu, užít si všeho co nejvíce. Není pak výjimkou, že právě kvůli nabraným kilogramům z dovolené nemáte tak dobrý pocit, jaký byste mohli mít, pokud byste dodržovali několik málo pravidel,“ říká Martin Škába, který na portále www.skaba.cz radí, jak rychle zhubnout do plavek a po celé léto si pak štíhlou linii udržet.

U formy stravování all inclusive se nejčastěji setkáte se švédskými stoly. Jejich velkou výhodou je, že si můžete vybírat to, na co máte chuť, ale i to co vám udělá dobře. „Pozor ale: To, jak jídlo kombinujete, podstatně ovlivní, zda se vám bude ukládat do podkožního tuku nebo ne,“ varuje Martin Škába.

Ovocná snídaně

Na snídani se snažte vyvarovat přemíry sladkých pokrmů ve formě buchtiček, dortů či nejrůznějších zákusků. „Nikdo se nechce na dovolené chovat jako asketa, hřešit je třeba, ale musíme vědět jak. Vždy, když si dopřejete nějakou tu sladkost, dejte si k ní zároveň jednu porci ovoce. To obsahuje nestravitelnou vlákninu, která pomáhá čistit střeva a snižuje tzv. glykemický index, neboli rychlost vstřebávání cukrů ze stravy,“ vysvětluje Martin Škába. Ovoce díky obsahu vitamínů, minerálů, enzymů a fotoživin pomůže zpracování sladkostí, aniž by se tělo příliš zatížilo. Bez něj se naopak rychle uloží do podkožního tuku.

Zelenina jako hlavní pokrm

U obědu i večeře platí jednoduché pravidlo: Nenechte se zlákat neustálému přidávání si, naberte si vše na talíř najednou ve vaší přirozené domácí porci. Talíř si přitom rozdělte na tři pomyslné části: bílkoviny (maso, ryby, vejce nebo sýry), zelenina (ta by měla zaplnit minimálně půlku talíře) a příloha (cca ¼ talíře). „Vyvarujte se smažených pokrmů, z příloh upřednostněte rýži, luštěniny, těstoviny nebo vařené brambory. Zeleninu si ochuťte oleji, kterých jistě všude bude nepřeberné množství k otestování. Vyzkoušejte nejen extra panenský olivový, ale taky třeba mandlový nebo lněný,“ doporučuje Martin Škába.

Cola není na žízeň

Pitný režim se zejména v létě na sluníčku musí dodržovat. Slazené nápoje vám však dobře neudělají, dejte si raději neperlivou vodu. „Tu pijte i během jídla, musíte-li – ačkoliv jídlo je lepší nezapíjet vůbec, abyste nenarušovali proces trávení. Naprostým nepřítelem jsou pak rozhodně colové nápoje plné cukrů i éček, které se ukládají do podkožního a útrobního tuku, a tak po nich budete rychle tloustnout.

Omezte alkohol

Víno, pivo, míchané drinky – kdo by si jimi dovolenou nezpříjemnil? „Stejně jako u colových nápojů je tomu i s konzumací tzv. tvrdého alkoholu. Raději si dejte víno či pivo,“ radí Martin Škába. Dávno známou pravdou je také, to, že alkohol zvyšuje chuť na jídlo. Večer zapomeňte na sladkosti a sacharidy například v pizze nebo těstovinách a raději si dejte samotný sýr nebo carpaccio z dobré ryby. A opět nezapomeňte na zeleninu.

Stop přejídání

Pravidelnost stravy je základem všeho. I na dovolené. Nejezte proto ani tady jen 3 x denně, ale dopřávejte si svačiny. Váš metabolismus tak bude pořád pracovat a energii z jídla lépe spálí.

Více na www.skaba.cz.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*