Během Vánoc na nás útočí mnoho lákadel v podobě vánočního cukroví. Jak to ale udělat, abychom si mohli dopřát tyto neřesti a zároveň nepřibrat? Vyzkoušejte těchto deset ověřených tipů. Litovat rozhodně nebudete.

FISAF, Malý dobrodruh
Cvičením zhubnete povánoční kila. Foto: www.fisaf.cz

„Není to chladné počasí, které vede k přejídání. Je prokázáno, že v těchto měsících přibývají na váze lidé po celém světě a to i tam, kde žádné mrazy nehrozí. Je to naše zažité chování, že v tomto období je nutno povolit si opasek. Více se s druhými lidmi setkáváme uvnitř, kde nikdy nechybí jídlo a rovněž se zvyšuje konzumace alkoholu a ubývá pohybu. To vše přispívá k tloustnutí,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který chce projektem „Česko se hýbe“ zlepšit životní styl české populace.

Cvičte!

„Vánoce se mohou zdát velice krátkou dobou, ale podle průzkumů i za těchto pár dnů dokáže průměrný člověk přibrat jeden až dva kilogramy na váze. To se nemusí zdát nijak mnoho, pokud se pravidelně hýbete a dodržujete rozumnou životosprávu. Pokud tak ale nečiníte, jste za deset let těžší o deset kilo, a to už nijak příjemné není,“ varuje Jana Havrdová. Lepší je podle odborníků vytvořit si plán jídelníčku i cvičení a váhu si udržet. Jak na to? Představte si, co vás následující týden čeká, naplánujte si pečlivě cvičení a také 5 až 6 jídel denně včetně svačin. Ne nutně to musí být všechno dietní záležitosti, ale na papíře a v celku to zkrátka uvidíte z trochu jiného, zdravějšího, pohledu. „Snažte se své plány dodržovat a u jídla se obecně držet pravidla, že je dobré odpustit si čtvrtý knedlík. Zkrátka jíst přiměřeně,“ doporučuje Jana Havrdová. A věřte, že nic vám nedá takový pocit uspokojení jako večerní odškrtávání.

Užívejte s dlouhé procházky na čerstvém vzduchu

Pobyt na čerstvém vzduchu snižuje napětí i frustraci a v zimě spalujeme mnohem více kalorií než v jiná roční období. Pokud se necítíte hned na běhání, začněte rychlou chůzí, Tu ostatně považují odborníci za nejzdravější cvičení vůbec. Nezatěžují se jí klouby ani páteř (zejména pokud nemáte právě ideální váhu), zato podporuje posilování středu těla a výborně se s ní hubne. „Ozdravný systém nastartujete velice rychle díky deseti tisícům kroků denně. Například osobní trenéři ve Finsku se při vstupní diagnostice u svých klientů věnují i pohybovým návykům: jak daleko to mají od auta do práce, kam chodí na oběd a podobně. Trasu jim přeplánují a přidají jim do každodenního programu více kroků,“ popisuje Jana Havrdová návod na nejjednodušší metodu, jak se dostat do formy.

Cvičení nebo zábava?

cvičení, Malý dobrodruh
Vánoce nemusí znamenat stres. Foto: Imagio.cz

Chlad a brzká tma nás často nutí k lenošení, proto je nejlepší udělat si z cvičení zábavu a co nejvíce si ho zpestřit. Hýbat se můžeme všude. Proč jet výtahem, když můžeme vyběhnout schody? Poslední zastávku tramvaje můžeme jednoduše dojít, k dispozici jsou bazény, kluziště… „Cvičení může být zábava i ve fitness centrech, kde si můžete vyzkoušet jednou spinning, podruhé zumbu nebo kickbox a mnohá další cvičení, či si najmout trenéra, který vytvoří cvičební plán i cíle vám přímo na míru. Možností je dnes nepřeberně a cvičení je rozhodně zábava, často brzy příjemně návyková,“ uzavírá Jana Havrdová.

Ne! Ne! Ne!

Předvánoční čas je plný večírků – s přáteli, kolegy z práce, s rodinou… Kdy se s nimi setkáte, plánujete, učiňte tak stejně s jídlem, které si v tomto případě můžete rovněž stanovit předem (alespoň jeho množství) a to tak, aby vám bylo dobře. Nedejte se zlákat tím, že ještě jedna kachýnka přece nikomu neuškodila – těžký žaludek z toho pak budete mít jenom vy. Naučte se říkat ne.

Žádné výčitky

Když už se stane, že si dáte něco, co jste neplánovali, rozhodně si to nevyčítejte. Prostě si na tom pochutnejte, řekněte si, že to bylo skvělé a něco si odpusťte v dalším jídle – ne však v podobě bílkovin nebo zeleniny a v žádném případě nevynechávejte další jídlo. „Místo toho raději cvičte o deset až patnáct minut déle, než jste plánovali,“ radí Jana Havrdová.

Trocha alkoholu neuškodí, ale všeho s mírou

Alkohol v předvánočním čase, to je hned trojitý protivník hubnutí: je hodně kalorický ovšem bez nutričních hodnot, stimuluje chuť k jídlu a snižuje zábrany, takže si objednáte věci, které byste normálně nepozřeli. Odborníci radí nepít alkohol nikdy na lačno a snažit se opět dodržet předem objektivně stanovenou míru.

Kouzelná SMS

Všechna předsevzetí i písemné plány často zmizí při usazení se k bohatě prostřenému stolu. Připomeňte si je předem nastavenou SMS zprávou třeba s přáním, abyste si jídlo lépe a pomaleji vychutnali. V případě nezvladatelných chutí na další a další jídla se na minutu dvě zvedněte od stolu a odskočte si na chvíli přepudrovat nos nebo zatelefonovat dětem, zda je doma vše v pořádku. Věřte, že až se vrátíte, svou večeři dokončíte mnohem zodpovědněji.

Připomínka v kapse

Po několika dnech vám často motivace dojte, proto je dobré sepsat si, proč se snažíte nepřejídat a cvičit. Vše si pak přepište na malou kartičku a tu noste pořád s sebou, abyste se na ni mohli kdykoliv podívat.

Nebojujte s jídlem

Právě kolem Vánoc vrcholí stres i pocity úzkosti. Je snadné zamilovat se do jídla. Než mu propadnete, jděte na balkon nebo si otevřete okno a několikrát se nadechněte čerstvého vzduchu, po pár sekundách bude vše vypadat jinak. I své blízké se snažte vytáhnout, kdykoliv to jen jde, ven.

Pořádně se vyspěte!

Nákupy, pečení, uklízení, dětské besídky, vánoční večírky… Náš spánek je velice na štíru. Jeho nedostatek pak přivádí chutě na sacharidy a sladkosti. Vyspěte se a alespoň nějaké své povinnosti delegujte. Nehleďte na míru splnění a chvalte!

Mohlo by se hodit: 

Česko se hýbe, je nezávislá iniciativu, kterou zaštiťuje Český svaz aerobiku a fitness FISAF.cz, jeden z nejaktivnějších sportovních svazů v ČR. Sdružuje na 80 sportovních klubů, 2 500 aktivních členů a každoročně pořádá na 40 soutěží. Reprezentační týmy svazu patří mezi nejúspěšnější na světě. Více na www.fisaf.cz a www.ceskosehybe.cz.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*