Metoda elektrostimulace svalů, která se osvědčila ve stavu beztíže, dobývá i fitcentra. Představuje způsob, jak dostat tělo rychle do kondice, aniž bychom přitom nadměrně zatěžovali klouby.

Málokdo z nás může říct, že má své tělo v dokonalé rovnováze, tedy že jeho levá a pravá strana jsou naprosto stejně silné. Většina z nás má některé svaly více vyvinuté, jiné méně, a právě to způsobuje řadu zdravotních nepříjemností. „Příčin je mnoho. K těm nejčastějším patří nedostatek pohybu, jednostranná fyzická námaha – ať už při jednostranně zaměřených sportech nebo třeba při nevhodném sezení při práci. U mnoha lidí pozorujeme i trvale špatné držení těla – třeba typická ohnutá záda bývají často důsledkem neustálého koukání do mobilu… Svalová nerovnováha ale vzniká i jako následek zranění nebo při nedostatečné regeneraci svalů. Ve všech těchto případech může pomoci EMS – cvičební metoda pracující na principu elektrostimulace svalů,“ vysvětluje Tomáš Krmíček z fitness studia Body Express.

Šetrné ke kloubům

EMS (elektro-myo-stimulace) si jako jedni z prvních vyzkoušeli kosmonauti, když pobývali delší dobu na oběžné dráze. Byl to vlastně jediný možný způsob „cvičení“ v prostředí bez gravitace, kdy se díky zasílání jemných elektrických impulzů jejich svaly aktivovaly. Metoda EMS se také používala pro rehabilitaci svalů po operacích. Až později ji začali do svých tréninkových programů zařazovat sportovci – například i slavný sprinter Usain Bolt. Dodnes ovšem platí, že například před i po operacích pohybového aparátu (kloubů) je tato forma cvičení ideální.

„EMS nezatěžuje klouby a efektivně aktivuje svalstvo téměř bez pohybu, jen ve zpevněných pozicích. Proto se dá provozovat až do plánované operace bez omezení a také daleko dříve po zákroku než standardní cvičení. Jeho výhody proto ocení i lidé s kloubními problémy, kteří by jinak těžko zvládli náročný trénink v posilovně, “ říká Tomáš Krmíček s tím, že před cvičením EMS by se naopak měli poradit s lékařem kardiaci nebo diabetici.

„Při hodinovém klasickém cvičení ve fitcentru, kdy zapojíme například 4 svalové partie, dochází v průměru k 200 svalových kontrakcí. Aby bylo cvičení efektivní, musíme pracovat s těžkými váhami, a tím velmi zatěžujeme klouby. Naopak u EMS jsou kontrakce velmi jemné, ale časté. Konkrétně – při 20 minutách cvičení dojde až k 50 000 kontrakcí všech svalů (85x za vteřinu). Z těchto porovnání je zřejmé, které cvičení je pro klouby šetrnější,“ říká Pavel Suchý z brněnské společnosti Nové Fitness, jež dodává do Česka přístroje a vybavení pro cvičení EMS. Zároveň varuje před některými fitcentry, která nepochopila výhody skutečného EMS, a pod tímto názvem nabízejí úplně jinou službu – například klasické cvičení s činkami nebo Bosu, pouze doplněné elektrickou stimulací svalů, ale o podstatně menší intenzitě. Takové cvičení podle něj nemůže klientovi poskytnout výhody originálního EMS tréninku.

Metoda EMS (elektro-myo-stimulace) dnes představuje jeden z nejrychlejších způsobů, jak dostat tělo do kondice, odstranit svalové nerovnováhy a zhubnout. Při EMS se celé tělo aktivuje pomocí slabých elektrických impulzů, stejných, jaké si samo vytváří, a tím se rovnoměrně zpevní a přirozeně vytvaruje. Pro toto vysoce efektivní cvičení se využívají přístroje miha bodytec od společnosti Nové Fitness. Ve studiích Body Express, kde lekce EMS probíhají, a kam klienti docházejí 1x týdně (na rozdíl od studií, kde probíhá tradiční fitness trénink doplněný stimulací, a je nutné jej absolvovat vícekrát týdně), si mohou klienti vybírat z mnoha různých cvičebních programů. V současnosti u nás působí 13 studií, která cvičení EMS provozují. V Praze jsou 3 pobočky: na Vinohradech, na Palmovce a nově na pražské Waltrovce. Mimo hlavní město si můžete zacvičit v Body Expres v Brně, Plzni, Karlových Varech, v Mostě, Českých Budějovicích, Táboře a v Kroměříži.

Zdroj: www.bodyexpress.cz a www.novefitness.cz

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*