Za poslední čtyři roky jsou čeští zaměstnanci vystaveni stresu o třetinu více (zatímco před čtyřmi lety to bylo 49 %, letos to je 65 %). Může za to čím dál větší tlak na výkon a strach z budoucnosti. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Engage Hill. A jak tedy stres eliminovat nebo mu dokonce předcházet? 

Radka Paálová, Malý dobrodruh
Psychoanalytický kouč Radka Paálová z Profit management ČR. Foto: www.profitcr.cz

1. Zastávejte pracovní pozici, ke které máte předpoklady: Je dobré znát své schopnosti. Málokdy se člověk uplatní na pozici, která vyžaduje umění vést a motivovat lidi, pokud v sobě nemá alespoň část lídra. Pokud se vynikající obchodník stane obchodním ředitelem, zdaleka není zajištěn úspěch celého týmu. Může mu chybět dovednost práce s kolektivem, delegování a kontrola. Důsledkem zastávání pozice nebo i role, která nám nesedí, pak mohou být neurotické příznaky – strach, třes, nespavost, nechutenství, úzkost. „Je užitečné si říct, zda chci skutečně toto místo. Cítím se na to? Pokud z vás chce mít šéf manažera a dostanete šanci, požádejte o přidělení mentora či externího kouče, který vás prvními kroky provede a dohlédne na vaši adaptaci,“ radí psychoanalytický kouč Radka Paálová z Profit management ČR.

2. Nebojte se říct ne: Buďte k sobě upřímní. Hledejte své hranice, řiďte se intuicí a v případě potřeby řekněte „ne“. Není to ostuda, ba naopak. Jste-li zahlceni svou prací, nemusíte mít pocity viny z toho, že kolegovi odmítnete účast na plnění jeho úkolu, nebo tuto pomoc posunete na další den. „Důležité je vše důstojně vykomunikovat a najít adekvátní způsob řešení, který bude vyhovovat oběma stranám. Pokud to nedokážete, připravte se na to, že úkolů, které k vám doputují, bude přibývat – kolegové si rychle všimnou, že si to k vám mohou dovolit. Výsledkem není nic jiného než pořádná dávka stresu,“ varuje odbornice.

3. Poznejte svoji týmovou roli: Každý z nás byl někdy součástí pracovního týmu. Existuje skvělá typologie „Belbin – týmové role“, díky níž zjistíte, v jaké z celkem devíti rolí vám bude nejlépe. „Například „Realizátor“ je zaměřen čistě na výkon svěřené činnosti. Je aktivní, loajální, nejraději by začal pracovat ještě dříve, než dostane zadání. Méně však přichází s vizemi, novými nápady či pomocí v řešení obtížných úkolů. To se naopak očekává od „Inovátora“. Snadno si lze představit, jak to dopadne v týmu, kde si tito dva lidé prohodí role. Tým, který tuto typologii uplatňuje, je kreativnější, disciplinovanější, produktivnější a méně stresovaný,“ upozorňuje Radka Paálová (více o typologii najdete na www.profitcr.cz).

4. Dělejte svou práci rádi: To, co děláme, bychom měli dělat rádi a s chutí. Ano, není to vždy jednoduché. Ale pokud budete mít pocit marnosti a zbytečnosti, nemůžete svou práci odvádět dobře. Pokud vás naopak činnost naplňuje, baví a uspokojuje (a máte za ni v ideálním případě ještě adekvátní odměnu), bude to na výsledku a vaší psychice znát. Pokud pro vás má to, co děláte, smysl a věříte tomu, budete odolnější, vytrvalejší a stěží se dostanete do stresu.

5. Vyvažte profesní a osobní složku: „Dnešní doba je uspěchaná, s orientací na cíl a výkon. Jsou lidé, kteří pracují dvanáct hodin denně pět dní v týdnu. Je prospěšné si tuto situaci uvědomovat a vyvažovat pracovní složku mimopracovní – věnovat se rodině, cvičit, zajít si do divadla, vyjet si na prodloužený víkend na hory. Snadno totiž můžeme sklouznout k opojení pracovním úspěchem, který je vrtkavý a končí často i trestem za rodící se přebujelé ego v podobě úrazu či nemoci,“ varuje Radka Paálová. Teprve tehdy si bohužel uvědomíme, že je třeba přeformátovat náš hodnotový systém a nevěnovat práci vše. Až po vyvážení pracovních a osobních aktivit budeme dlouhodobě výkonní a je předpoklad, že i nestresovaní.

+ Přemíra stresu vede k obezitě, omezte ho potravinami pro dobrou náladu!

Výzkumy ukazují, že až 40 % lidí zahání stres přejídáním a konzumací nezdravých potravin. „To v těle spouští fyziologické změny, po nichž se stres ještě více prohlubuje. Dochází k úbytku svalové hmoty, rozvoji stresových hormonů ničících cévy, srdce, mozek, vznikají poruchy imunitního systému, rozvoj inzulínové resistence a cukrovky a v neposlední řadě i zhoubných onemocnění,“ varuje výživový specialista Martin Škába z portálu www.skaba.cz. Stres lze podle něj eliminovat pomocí potravin, které v nás vyvolávají dobrou náladu.

Čokoláda a káva pro lepší náladu?

Ano, to potěší všechny ženy – čokoláda! Ovšem pozor, jen ta hořká s minimálně 90 % kakaové hmoty. „Studie prokazují, že lidé konzumující antioxidanty v této čokoládě jsou klidnější a vyrovnanější, protože přispívá k tvorbě lepší nálady a zbavuje napětí a úzkosti,“ vysvětluje Martin Škába s tím, že antistresově působí i potraviny s větším množstvím kvalitních bílkovin jako jsou organické vejce, kousek kozího sýra Gouda, hrst nesolených makadamových, pekanových ořechů, mandlí nebo para ořechů, protože pomáhají udržovat hladinu cukru v krvi stabilní a to má vliv na tvorbu energie i na náladu. Tu zlepší i speciální ovocné a zeleninové šťávy s konopným práškem, banány, Oolong čaj, Omega-3 mastné kyseliny a fermentované potraviny (kozí jogurt, kysané zelí, pickles).

Antidepresivní účinky jsou dnes připisovány i kávě, která v našem mozku spouští mechanismus aktivující kmenové buňky produkující nové neurony. Ovšem ani tady se to nesmí přehánět! „Doporučuji pít za den maximálně dva šálky a pouze odrůdu 100 % arabica, která má třikrát méně kofeinu než odrůda Robusta a nezatěžuje tolik srdce.  A pokud ji už musíte sladit, vyzkoušejte kokosový cukr nebo stévii,“ uzavírá výživový specialista.

Jóga, cvičení které mírní stres

Larimar, Malý dobrodruh
Jóga, cvičení které mírní stres. Foto: www.larimar.at

Vědecké studie prokázaly, že už po několika málo lekcích na sobě lidé cvičící jógu začnou pozorovat pozitivní změny v životě. Jóga má okamžitý kladný vliv na genovou expresi imunitních buněk, což v laickém překladu znamená, že se posiluje obranyschopnost těla a zlepšuje se celkový zdravotní stav. Nejvíce lidí začne s jógou však z toho důvodu, že je bolí záda. „Pravidelné a správné provádění cviků zcela změní vadné držení těla, které může být jednou z mnoha příčin zdravotních problémů. Každá hodina cvičení je velice brzy znát. Jóga je navíc vhodná téměř pro kohokoliv a dá se cvičit kdekoliv, protože na ni nepotřebujete žádné speciální nářadí ani prostory. Ideální je nastartovat si hezky den a udělat si nejznámější jógový cvik Pozdrav slunci. Ten trvá jen chvilinku, protáhnete jím celé tělo a hlavně jej můžete dělat kdekoliv, na chalupě, v hotelovém pokoji nebo u bazénu. Krátké ozdravné brániční cvičení si ale můžete dát i přes den, v autě, tramvaji nebo na židli u počítače,“ doporučuje Jana Havrdová z nezávislé iniciativy Česko se hýbe.

Jak se vyvarovat syndromu vyhoření

Hluboké dýchání a meditace, Malý dobrodruh
Hluboké dýchání či meditace je možná i u stolu v práci, nejen v přírodě. Foto: larimarhotel.at

Cítíte se unavení, vyčerpaní, přepracovaní? Nemůžete vypnout, máte potíže se spaním, trpíte poruchami koncentrace a stavy neklidu? To vše mohou být varovné signály syndromu vyhoření. Psychoterapeut Gunter Ifkovitz z léčebného hotelu Larimar radí, jak mu čelit.

– 80% stačí – vytvořte si dostatek časových rezerv i pro stresové situace.

– Delegujte – nemusíte vše dělat sami. Koncentrujte se jen na strategické věci.

– Potlačte míru stresu a tlaku – i důležitá práce může někdy počkat.

– Zábava musí být – zkuste se při práci bavit. Humor je nejlepších strategií proti stresu.

– Záchranná síť – včas si vytvořte okruh přátel, kteří vás podpoří.

– Buďte v pohybu – pravidelně cvičte a relaxujte.

Více informací na: www.skaba.cz, www.profit.cz, www.ceskosehybe.cz, www.larimarhotel.at

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*