Když se vydáte pro nové kolo, nestačí vědět, zda chcete horské, či silniční. Pokud toužíte po kole padnoucím stejně dokonale jako oblek od rodinného krejčího, vyplatí se pár minut přemýšlet a pak stejně dlouho zkoušet – ve specializované prodejně a pod dohledem odborníka.

Při volbě bicyklu je většina z nás limitována dvěma základními faktory – zamýšleným použitím a cenou. Zejména ona nastaví mantinely poměrně pevně. Přesto je dobré zvážit, jak často budeme jezdit. Na letní víkendové výlety k rybníku postačí kolo v základní výbavě od 7000 Kč výše.
„Budete-li hltat tisíce kilometrů ročně, dražší kolo se vám odvděčí delší životností, menšími náklady na náhradní díly a servis i relativně neměnnou funkčností – u levných kol se rychleji ztrácí přesnost řazení, objevuje se vůle, opotřebovávají se zuby převodníků i pastorků… Rozdíl pěti tisíc korun v základní kategorii kol je nepoměrně znatelnější než mnohatisícový u dražších kol,“ říká Aleš Tesař ze společnosti SPORTISIMO, která se věnuje prodeji sportovního vybavení.
Každého jistě zajímá, jak se vyšší cena promítne do vlastností produktu. Také u kol platíme za kvalitu materiálu a zpracování. To se odráží v hmotnosti, funkčnosti a životnosti. Ve funkčnosti se liší nejvíce systémy odpružení horských kol. „Konkurence je dnes ale natolik vyrovnaná, že pokud zvolíme určitý typ kola v určité ceně, dostaneme od většiny značek přibližně podobnou kvalitu,“ upřesňuje Aleš Tesař.

Foto: Jan Rybář

POZOR NA LÁKADLA!
Přesto nás někteří výrobci chtějí obelstít. Na kole je nejviditelnějším dílem přehazovačka a mnohé firmy toho využívají jako možného lákadla – nasazují například o dvě třídy vyšší model tohoto řadicího segmentu, než odpovídá celkové kvalitě kola.
„Při výběru je proto dobré zvážit vyrovnanost celku a nenechat se zmást jedním komponentem. Lepší přehazovačka může být „shozena“ horší vidlicí, a to už se projeví v jízdních vlastnostech,“ doporučuje cyklistům Aleš Tesař.
Pokud jsme správně zvolili typ a cenovou kategorii kola, můžeme udělat chybu snad už jen ve velikosti. Ta však může být naprosto zásadní. „Rozhodně nedoporučuji kupovat kolo bez vyzkoušení. Existují sice různé tabulky a doporučení, ale výrobci často neměří velikosti stejným způsobem. Rozdíly jsou také v délce kola a v parametrech našich těl. Ve většině prodejen vám umožní kolo si na chvilku projet, mnohdy jej i zapůjčí na celý den. Také někteří dovozci či výrobci mají přímo vlastní testovací programy – namátkou značky GT, Trek, Specialized, Scott, RB, Gary Fisher, Merida,“ říká Aleš Tesař s tím, že informace o možnostech najdete na jejich internetových stránkách.
Váháme-li mezi dvěmi velikostmi, vychází podle něj lépe volit tu menší. Menší kolo je lehčí, tužší a ovladatelnější. Můžeme jej zvětšit delším představcem a sedlovkou se zámkem posunutým dozadu. Velké kolo bude pořád nepohodlné a neovladatelné.
V dobách nedávno minulých byly cyklistky při výběru kola v obtížnější pozici než muži. Ženské tělo je proporčně odlišné, dámy mívají oproti mužům delší nohy a kratší trup, takže bývají na pánském kole příliš natažené. Tento problém byl řešen například výměnou představce a řídítek. Dnes mnoho značek nabízí modely určené výhradně ženám. Většinou mají kratší rám a představec, pohodlnější širší a kratší sedlo a měkčí odpružení. I tady ale pozor: každému z nás vyhovuje něco jiného, takže muži někdy najdou své ideální kolo mezi dámskými modely a naopak.
Nároční cyklisté, především ti ze silnice, si kola nechávají stavět na zakázku. Výhodou je absolutní přizpůsobení stroje individuální představě. Bohužel, cena takového kola je značně vyšší – výrobce, který kupuje tisíce dílů, je dostane za jiné ceny, než stojí v maloobchodě. Volba sériového kola je proto ekonomicky nejvhodnější. Pokud vám některý díl vyloženě nevyhovuje, vždy se lze dohodnout s prodavačem, který jej může vzít protiúčtem za jiný. Cestou k novému kolu je také zadání jeho stavby prodejci – bude jen nepatrně dražší (pokud vůbec) než kolo sériové, přitom přesně podle vašich požadavků. Proto se touto cestou ubírá stále více nadšených cyklistů. Bez dobrého kola se prostě žít nedá!

POČÍTEJTE S DOPLŇKY!
Cyklistika, to není jen bicykl, ale také řada nutných doplňků, s jejichž pořízením byste měli při kalkulaci maximální částky, již jste ochotni zaplatit, počítat.
NEZBYTNÉ: * základní nářadí pro odstranění defektu (multiklíč s nýtovačem, montpáky, rezervní duše, lepení): komplet od 400 Kč * brašnička pro převoz těchto věcí: od 100 Kč * zadní a přední blikačka: obě od 250 Kč * přilba: od 700 Kč * košík a lahev: od 100 Kč PRAKTICKÉ: * brýle: od 300 Kč * cyklistické kraťasy: od 500 Kč * funkční spodní prádlo: od 400 Kč * dres: od 500 Kč * rukavičky: od 200 Kč * tretry: od 1200 Kč * nášlapné pedály (nejsou-li součástí kola): od 1000 Kč * batoh s rezervoárem: od 700 Kč

 

O autorovi: Zuzana Rybářová (255 dalších článků)

Mgr. Zuzana Rybářová, mediální konzultant a zároveň známá novinářka zaměřující se na cestovatelský sektor. Pracovala mj. jako šéfredaktorka časopisu Travel Digest, dnes je sama sobě šéfem v kreativní agentuře Amaze.cz, v níž působí především jako konzultantka v oboru Public relations. A samozřejmě: vede portál Malý Dobrodruh.cz a je pravidelným hostem pořadu Sama doma České televize. Více si o ní můžete přečíst zde: Zuzana Rybářová - profil.


Comments are closed.