Letní radovánky u vody mohou být pro děti nezapomenutelným dobrodružstvím – ale také rizikem. Zapomeňte na dril a stres – i sebezáchrana se dá naučit přirozeně a zábavně. „Voda má být pro děti radostí, ne nebezpečím,“ říká Štěpánka Štrougalová z plaveckého centra Juklík a v článku vysvětluje, jak jednoduše a hravě připravit děti na krizové situace, aniž byste je strašili. Hrou, důvěrou a jednoduchými cvičeními jim můžete dát dovednosti, které jim jednoho dne mohou zachránit život. Každý rok u nás totiž utone kolem 200 lidí – a právě prevence je klíčem, jak tuto smutnou statistiku změnit.

„K životu s malými dětmi voda patří. Koupání, dovádění, plavání, skluzavky, tobogány, fontány, divoké řeky, jezera, rybníky, lodičky… Léto je v plném proudu, a tak si ho užívejte naplno. Zapomeňte ale na drilovou výuku a rychlé dohánění plavecké techniky. Honbu za jejím zdokonalením si nechte na kurzy od září. Pokud přece jen chcete děti něčemu učit, doporučuji začít srozumitelnou a zábavnou formou se základními prvky sebezáchrany,“ říká Štěpánka Štrougalová.
Než se pustíte do jejich nácviku, je potřeba nejprve zvládnout základní adaptaci na vodní prostředí. A to nejen u dětí, ale i u rodičů. A pamatujte, že u malých dětí funguje lépe jedna názorná ukázka než tisíc slov. Ověřte si, že dítě (i rodič) zvládá základy:
– dítě je ve vodě opravdu rádo
– nevadí mu voda v uších, očích ani na obličeji
– rodič zvládá základní úchopy dítěte ve vodě, nepanikaří, je pro dítě oporou, které může důvěřovat
– vše, co se ve vodě odehrává, nacvičují rodiče i děti společně
A jaké konkrétní prvky sebezáchrany zařadit?
- Vlez a výlez
Nejprve se zaměřte na bezpečný vlez a výlez z bazénu (či z jakéhokoliv vodního prostředí), zachycení se za okraj (bazénu, lodičky, pontonu) a uchopení hozené záchranné pomůcky.
„Může vám to připadat jako samozřejmost, ale není. Ujistěte se, že vaše dítě umí samostatně do bazénu vlézt (po schůdcích, slezením u okraje nebo bezpečným skokem). Ale hlavně se ujistěte, že umí z bazénu samo vylézt,“ varuje zkušená lektorka a přidává rady, jak tuto dovednost trénovat:
– při nácviku výlezu postupně prodlužujte vzdálenost dítěte od okraje
– nejprve nechte dítě vylézt, když se drží kraje bazénu, pak ho „pošlete po vodě“, aby se ke kraji samo přemístilo a samo také vylezlo
– další variantou může být velká deska uprostřed bazénu, na které dítě trénuje výlez na nestabilní plochu
– můžete dítěti hodit jakoukoliv pomůcku přivázanou na laně a přitáhnout si ho jako pravý záchranář. Tento prvek děti opravdu baví. A vy budete mít posilovnu v ceně.

- Pády a skoky do vody
Postupujte od nejjednoduššího ke složitějšímu – začněte pády ze sedu, ze skluzavky, skoky z dřepu, z polodřepu, ze stoje, ze zvýšeného stupínku… „Variantou je také nejprve dítě do vody snést, poté ho zachytit hned po odrazu, následně u hladiny nebo pod ní – a nakonec ho nechytáte vůbec. Po pádu/skoku do vody dítě samostatně vyplave k hladině a zachytí se vás nebo připravené pomůcky,“ vysvětluje Štěpánka Štrougalová. S rostoucí jistotou dítěte zároveň prodlužujte svou vzdálenost od něj.
A kdy má vaše dítě opravdu velký pokrok za sebou? Když skočí kontrolovaně do vody, otočí se a samo doplave k okraji bazénu. Kontrolovaný skok znamená, že má od rodiče povolení skočit a že v místě dopadu je volný prostor.
- Pády v oblečení
„Na kurzech plavání pro děti se tento prvek běžně zařazuje. Dítě i vy si vyzkoušíte, že pohybovat se ve vodě v plavkách nebo ve vodou nasáklém tričku a kraťasech je pořádně velký rozdíl,“ upozorňuje odbornice. Skvělým tréninkem je i obyčejné ručkování:
– po okraji bazénu,
– po okraji bazénu s překážkou (např. podplavání desky, vašich rukou, přelézání většího pontonu),
– na pohyblivé překážce uprostřed bazénu (velká deska, žížala, dlouhá tyč),
– nebo třeba kolem rodiče (dítě ručkuje po vašich pažích, přes záda a zase zpět před vás).
Záchrana hrou: Co ještě můžete s dětmi u vody vyzkoušet

Vše zvládnuto? Gratulujeme! Užívejte si pobyt u vody. A pro zpestření? „Nacvičujte s dětmi pohyb uprostřed vody po nestabilních plochách. Lezení po čtyřech, chůze, pád do vody a opětovný výlez. Vyzkoušejte si, jak se dostat do lodičky, jak do ní dítě vytáhnout, nebo jak se vyškrábat na paddleboard…,“ radí Štěpánka Štrougalová s tím, že u starších dětí je možností pro zábavnou výuku, při níž si ani neuvědomují, že se učí, opravdu mnoho:
– vznášení jako hvězdička na zádech či břiše – dítě se naučí odpočinout si na hladině,
– nácvik volání o pomoc,
– plavání ve ztížených podmínkách: v oblečení, ve tmě, ve studené vodě, v protiproudu, se zátěží,
– plavání s omezeným pohybem: např. s rukou nad hlavou (v ní hračku nebo kapesníček, který se nesmí namočit), ve dvojicích za ruce, tažení předmětu,
– ponory a vylovení předmětů,
– dopomoc ze břehu: jak pomoci a zároveň neohrozit sebe,
– dopomoc unavenému plavci,
– podání ruky, nohy nebo klacku ze břehu,
– plnění úkolů pod hladinou…
Plavecké centrum Juklík je od roku 1988 průkopníkem v metodice kojeneckého plavání a konzultantem při tvorbě jeho hygienických norem. Dnes provozuje několik vlastních bazénů, které jsou proslulé špičkovou kvalitou vody, vybavením i zázemím pro pobyt rodin s malými dětmi. V kurzech (skupinových i individuálních), které vedou zkušení trenéři, se děti naučí dobře plavat i chovat se bezpečně u vody. Juklík je zaměřený na nejmenší děti od 2 měsíců do 15 let, ale nabízí i aqua-aerobic pro dospělé a zábavné i vzdělávací aktivity pro rodiny. Velký zájem je také o nevedené volné hodiny a dětské narozeninové oslavy. Více na www.juklik.cz











